Όλο και περισσότεροι επαγγελματίες του χώρου των Γραφικών Τεχνών χρησιμοποιούν πλέον όργανα και λογισμικό για τη διαχείριση χρώματος.
Όσο τέλεια όμως και αν είναι τα όργανα αυτά, και όσο καλό και αν είναι το λογισμικό που χρησιμοποιούμε, δεν πρόκειται να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα εάν οι συνθήκες, υπό τις οποίες παρατηρούμε και συγκρίνουμε το τυπωμένο φύλλο με το δοκίμιο ή οι συνθήκες θέασης της οθόνης μας, δεν είναι σωστές.
Σε τι υψος μπαινουν τα φωτιστικά…
Πρεπει να εχουμε διαφορετικα φωτιστικα στον ιδιο χωρο..
Ποια είναι τα ιδανικα φωτιστικα για διαβασμα στο κρεβατι…
Τι λαμπα να βαλουμε στο δωματιο, θερμο λευκο ή ψυχρο λευκο…
Αν πραγματικά ενδιαφερόμαστε για την πιστότητα και την επαναληψιμότητα των χρωμάτων στην εκτύπωση, τότε θα πρέπει να ακολουθήσουμε ορισμένους κανόνες σε ότι αφορά τις συνθήκες του περιβάλλοντος στο οποίο βλέπουμε, εργαζόμαστε και αξιολογούμε.
Οι συνθήκες αυτές ισχύουν τόσο για το χρώμα στις οθόνες μας όσο και για τον περιβάλλοντα φωτισμό του χώρου εργασίας μας.
Πολλοί επαγγελματίες εφοδιάζονται με όργανα μέτρησης και πολύ ακριβές οθόνες, αλλά όλα αυτά μένουν στην πράξη αναξιοποίητα, γιατί αγνοούν ότι όλα αυτά έχουν εφαρμογή μόνο όταν λειτουργούν κάτω από συγκεκριμένες και απόλυτες, κατά προτίμηση, συνθήκες φωτισμού.
Έχουμε κάνει μία τρύπα στο νερό εάν έχουμε αγοράσει μία ακριβή οθόνη, ένα φασματοφωτόμετρο, έχουμε δαπανήσει ώρες για τη δημιουργία color profile και για λόγους ... διακόσμησης, ο χώρος εργασίας και αξιολόγησης φωτίζεται με σποτάκια tungsten!
Επειδή στην οπτική επικοινωνία το Α και το Ω είναι το φως, πρέπει να βλέπουμε και να μετράμε το χρώμα κάτω από καθορισμένες συνθήκες.
Εκτός από τη θερμοκρασία χρώματος μιας φωτιστικής πηγής, σημασία έχει και ο δείκτης χρωματικής απόδοσης που δείχνει πόσο καλά μια φωτιστική πηγή αποδίδει τα χρώματα.
Για να εξασφαλίσουμε ότι αυτό που μετράμε και αυτό που βλέπουμε αντιμετωπίζονται με το ίδιο τρόπο, πρέπει να έχουμε και στα όργανα μέτρησης τον ίδιο φωτισμό που αφορά τις συνθήκες μέτρησης, γιατί το χρώμα είναι μεταβλητό κάτω από διαφορετικές φωτιστικές συνθήκες. Άλλωστε το φαινόμενο του μεταμερισμού προκαλείται από αυτό το γεγονός.Τη μεγάλη ένταση φωτισμού τη χρησιμοποιούμε σε καμπίνες φωτισμού για την αξιολόγηση των τυπωμένων φύλλων με τα δοκίμια στα τυπογραφεία, ενώ τη μικρότερη ένταση φωτισμού σε συνθήκες εργασίας γραφείου, όπου η αξιολόγηση γίνεται στο χώρο εργασίας είτε δοκιμίων με οθόνη είτε δοκιμίων με εκτύπωση.
Φυσικά, θα πρέπει να αποφεύγεται η τοποθέτηση της οθόνης μας μπροστά σε παράθυρο. Όπως στον κλασικό σκοτεινό θάλαμο, έτσι και στον ψηφιακό, τα παράθυρα πρέπει να αποφεύγονται.